IT-Fiks

Laadpleinen

Door de toename van het aantal elektrische auto’s is er uitbreiding van de infrastructuur van laadpleinen vereist.
Daarom is het voor nieuwbouw projecten per 2020 verplicht om 1 laadpaal per 10 parkeerplaatsen te plaatsen (vanaf 2025 geldt dit ook voor alle bestaande panden).
Laadpalen zullen niet alleen in openbare parkeerplekken maar ook bij bedrijven en appartementencomplexen steeds meer voorkomen.

Het plaatsen van laadpalen op eigen terrein kan zonder vergunning.
Slechts 25% van de Nederlandse bevolking heeft echter een eigen oprit.

Het is rendabel om een aantal laadpalen op één locatie te concentreren.
De benodigde elektronica zit daarbij in één centrale kast, waardoor de individuele laadpalen compact en goedkoop zijn.

In Nederland was Arnhem de eerste gemeente waar een laadplein met 16 oplaadpunten op een openbaar parkeerterrein werd gerealiseerd.
Het 'charging plaza' op de Trans dient tevens als proef voor 'gebalanceerd laden': slimme software zorgt ervoor dat pieken in het energiegebruik worden afgevlakt.

Slimme laadpalen zijn slim omdat ze variabel vermogen kunnen leveren en omdat ze stroom terug kunnen leveren.
Omdat op slimme laadpleinen meerdere van die palen bij elkaar staan, kunnen netaansluitingen efficiënter gebruikt worden en wordt stroom beter verdeeld over de laadpunten.
Door laadsessies slim te plannen kunnen meer auto’s laden op minder plek.
De elektrische auto´s worden geladen bij een overschot aan groene stroom en leveren terug aan het net als er veel vraag naar stroom is.

Medio juni 2020 opende staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) in Culemborg een van de eerste nieuwe slimme laadpleinen.
De stroom in de laadpalen is, als de zon schijnt, rechtstreeks afkomstig van de 784 zonnepalen bovenop het laadplein.
Bijzonder aan het laadplein in Culemborg is dat dit is opgezet en wordt geëxploiteerd door buurtbewoners.


Aanvullende informatie:
Laadplein_Culemborg.mp4