IT-Fiks

Vehicle to Grid

Wereldwijd zullen er in 2030 140 tot 240 miljoen elektrische voertuigen zijn.
Dit betekent dat we minstens 140 miljoen keer "kleine energieopslag op wielen" zullen hebben met een totale opslagcapaciteit van 7 TWh.

1. Wat is V2G en V2X?
V2G staat voor "vehicle to grid" en is een technologie waarmee energie vanuit de batterij van een elektrische auto terug naar het elektriciteitsnet kan worden geduwd. Met elektrische vehicle-to-grid-technologie, ook wel car-to-grid genoemd, kan een auto-accu worden opgeladen en ontladen op basis van verschillende signalen, zoals energieproductie of -verbruik in de buurt.


V2X betekent voertuig-naar-alles. Het omvat veel verschillende gebruiksscenario's, zoals voertuig-naar-huis (V2H), voertuig-naar-gebouw (V2B) en voertuig-naar-netdiensten. Afhankelijk van of u elektriciteit van een EV-batterij voor uw huis wilt gebruiken of elektrische ladingen wilt bouwen, zijn er verschillende afkortingen voor elk van deze gebruikssituaties. Uw voertuig kan voor u werken, ook als terug levering aan het net voor u niet het geval zou zijn.


In een notendop, het idee achter voertuig-naar-net is vergelijkbaar met geregeld slim opladen. Slim laden, ook wel V1G-laden genoemd, stelt ons in staat om het opladen van elektrische auto's zo te sturen dat het laadvermogen kan worden verhoogd of verlaagd wanneer dat nodig is. V2G gaat nog een stap verder en maakt het mogelijk om het opgeladen vermogen ook tijdelijk terug te sturen naar het net van auto-accu's om variaties in energieproductie en -verbruik te compenseren.


2. Waarom zou je om V2G geven?
Om een lang verhaal kort te maken, V2G helpt de klimaatverandering te verminderen door ons energiesysteem in staat te stellen steeds meer hernieuwbare energie in evenwicht te brengen. Om de klimaatcrisis aan te pakken, moeten er echter drie dingen gebeuren in de energie- en mobiliteitssectoren: koolstofemissie-vermindering, energie-efficiëntie en energieopslag.


In de context van energieproductie verwijst CO₂-reductie naar de inzet van hernieuwbare energiebronnen, zoals zonne- en windenergie. Dit introduceert het probleem van het opslaan van energie. Terwijl fossiele brandstoffen kunnen worden gezien als een vorm van energieopslag omdat ze bij verbranding energie vrijgeven, werken wind- en zonne-energie anders.


Energie moet worden gebruikt waar het wordt geproduceerd of ergens wordt opgeslagen voor later gebruik. Daarom maakt de groei van hernieuwbare energie ons energiesysteem onvermijdelijk wisselvalliger, waardoor nieuwe manieren nodig zijn om energie in evenwicht te brengen en op te slaan.


Tegelijkertijd doet de transportsector zijn deel van de CO2-reductie en als opmerkelijk bewijs daarvan neemt het aantal elektrische voertuigen gestaag toe. Accu's van elektrische voertuigen zijn verreweg de meest kostenefficiënte vorm van energieopslag omdat ze geen extra investeringen in hardware vereisen.


In vergelijking met het uni-directionele slim opladen kan met V2G de batterijcapaciteit efficiënter worden gebruikt. V2X verandert het opladen van elektrische voertuigen van elektrische vraagrespons in een batterijoplossing. Het maakt het gebruik van de batterij 10x efficiënter in vergelijking met uni-directioneel slim opladen.
V2G technologie stelt ons in staat om optimaal gebruik te maken van de bestaande populatie voertuigen.


Aanvullende informatie:
Geld verdienen met je autobatterij kan allang.pdf