Het Amerikaans-Britse ZeroAvia gaat een samenwerking aan met Hindustan Aeronautics (HAL) uit India om bestaande en nieuw te bouwen Dornier 228’s hybride-elektrisch te laten vliegen.
De aanpassing zou relatief snel gerealiseerd moeten kunnen worden.
ZeroAvia beschikt zelf over twee Dornier 228’s, waarmee onderzoek wordt gedaan naar het mogelijk maken van elektrisch aangedreven passagiersvervoer.
HAL bouwt het type in India in licentie, en levert toestellen aan zowel civiele als militaire gebruikers.
Samen willen de partijen een aanvullend typecertificaat krijgen om de Dornier 228, die plaats biedt aan negentien personen, van de benodigde systemen te voorzien om hybride-elektrisch te vliegen. Zo moeten er waterstofcellen aan boord komen die twee elektromotoren aandrijven. Dat zorgt in de lucht voor nagenoeg geen uitstoot. Voor het opwekken van waterstof is echter wel relatief veel energie nodig.
Door de jaren heen zijn er ongeveer 270 Dornier 228’s gebouwd, waarvan er momenteel nog 242 vliegen.
Zo heeft de Nederlandse Kustwacht twee toestellen in gebruik voor surveillancetaken. Die worden overigens binnenkort vervangen.
De elektrisch aangedreven Dornier 228 moet in 2024 operationeel zijn, en krijgt een vliegbereik van ruim 900 kilometer.
Bron: Luchtvaartnieuws
Hollister Municipal Airport wordt een proeftuin voor emissievrije vliegtuigen - en misschien zelfs een hub voor onderzoek naar waterstof-elektrische energie - zoals een internationaal technologiebedrijf onlangs heeft aangekondigd dat zijn nieuwe vliegtuig met 19 zitplaatsen op de lokale faciliteit zal worden gestationeerd.
ZeroAvia heeft zijn tweede tweemotorige Dornier 228-vliegtuig in ontvangst genomen op het hoofdkantoor van Hollister.
Het nieuwe Amerikaanse initiatief van het bedrijf zal beginnen met het systeem dat is ontwikkeld in het HyFlyer II-project in het Verenigd Koninkrijk en het integreren in hetzelfde type vliegtuig, zegt een aankondiging van ZeroAvia.
Het vliegtuig zal de basis worden voor het testen van nieuwe componenten en integraties, en een proeftuin voor samenwerking met federale vliegtuigregelgevers voorafgaand aan de geplande certificering van het ZA600-vliegtuig in 2024.